Etykiety

Włóczki Warmii (84) czapka (31) inspiracje (30) rękawiczki (23) sweter (23) justa (18) chusta (17) lenka (16) włóczka ręcznie farbowana (16) inga (13) mirella (11) sweter koło (10) barbeczka (9) julia (9) alize (8) kardigan (7) szal (6) inne (4) tunika (4) beata (3) ręcznie tkane (3) Alinka (2) Rita (2) dywanik (2) lotta (2) mitenki (2) ponczo (2) shred (2) tweed (2) święta (2) Sonia (1) Stella (1) baby supremo (1) bawełna (1) camilla (1) dla dzieci (1) dla mężczyzny (1) do poczytania (1) francesca (1) iwa (1) komin (1) komplet (1) lanagold (1) len (1) magretka (1) marianna (1) marika (1) samouczek (1) spódnica (1) szydełko (1) wlo (1) wycieczki (1)

sobota, 11 stycznia 2014

Jak zrobić sweter od góry bez zszywania?


SWETER NA DRUTACH BEZ ZSZYWANIA – metoda dziergania od góry w jednym kawałku pleców, przodu i rękawów z  klasycznym podkrojem pachy.

Zaznaczam, że jest to wyłącznie METODA, którą rozpracowałam i się dzielę, a nie konkretny  schemat czy gotowy wzór. Tą metodą można „ wyrzeźbić”  każdy sweter z dowolnym dekoltem, zarówno rozpinany i nie rozpinany. Sweter rozpinany robimy w tę i z powrotem, a nie rozpinany dziergamy do zamknięcia dekoltu  w tę i z powrotem, po zamknięciu dekoltu dziergamy w okrążeniach. Ilość oczek należy dobrać do grubości włóczki, drutów i rozmiaru swetra.  Tą metodą uda nam się zrobić główkę rękawa bufiastą i płaską. Podkrój pachy też można modelować wedle uznania w trakcie roboty. Ja mój prototyp dziergam ściegiem dżersejowym: w jedną stronę prawe oczka ( rzędy parzyste), w drodze powrotnej lewe oczka ( rzędy nieparzyste).  Premiera udana !!! 

PRZYBORY:  druty z żyłką 100-120 cm,  4 markery M  do rozdzielenia pleców, rękawów i przodów.
Rząd  0: Nabrałam na drut 2 x 20 oczek  z dwóch kłębków ( 2 x ramiona)
Rząd 1: lewe oczka, odwracamy robótkę i przerabiamy Rząd 2: prawe oczka  jeden karczek 20 +2, drugi karczek +2 i 20 oczek, odwracamy robótkę,  Rząd 3:  22  +3     +3   22, Rząd  4:    25   +30   25 

 WYRABIANIE DEKOLTU PLECÓW ( tył szyja):
RZĄD
KARCZEK
PLECY
KARCZEK

0
20 oczek

20 oczek
Nabieramy oczka z dwóch kłębków
1
20 oczek

20 oczek
Oczka lewe, w rzędach nieparzystych
2
20          +2
Wyrabianie podkroju dekoltu  tyłu
( plecy )
+2          20
Oczka prawe w rzędach parzystych
3
22          +3
+3          22

4
25         +30

                   25
Łączymy dwa karczki w jedną całość i dalej robimy z jednego kłębka
5
Przerabiamy  80 oczek, wstawiamy M, dobieramy 4 oczka RĘKAW na pionowym brzegu, wstawiamy M, dobieramy 20 oczek na zerowym rzędzie karczka, odwracamy robótkę i przerabiamy 20/ M/4 RĘKAW/M/80 plecy wstawiamy kolejny M, dobieramy  4 oczka drugi RĘKAW na pionowym brzegu, wstawiamy M, dobieramy 20 oczek na zerowym rzędzie drugiego karczka.  Odwracamy robótkę i wracamy. Teraz na drucie mamy
przód 20/M/rękaw 4 /M/plecy 80/M/ rękaw 4/M/przód 20




WYRABIANIE RĘKAWÓW :
GŁÓWKA :  przerabiamy kilka rzędów dodając w każdym rzędzie po jednym  oczku  +1 na obu krańcach każdego rękawa: 

                                                 TU:                                                             TU:
RZ
½ PRZÓD
M
+1  RĘKAW  +1

M
PLECY
M
+1  RĘKAW  +1

M
½ PRZÓD
6
20

+1    4     +1

80

+1    4   +1

20
7
20

+1    6     +1

80

+1    6   +1

20
8
20

+1    8     +1

80

+1    8   +1

20
9
20

+1   10    +1

80

+1   10  +1

20
10
20

+1   11    +1

80

+1   11  +1

20
11
20

+1   12    +1

80

+1   12  +1

20
12
20

+1   14    +1

80

+1   14   +1

20

Następnie po wyrobieniu GŁÓWKI w pewnym momencie  oczka w rękawach  dodajemy   tylko w co drugim rzędzie  +1 np. tylko w rzędach parzystych ( prawa strona roboty oczka prawe), aż do momentu  ŁUKU PACHY:

RZ
½ PRZÓD
M
+1  RĘKAW  +1

M
PLECYY
M
+1  RĘKAW  +1

M
½ PRZÓD
13
20

        16

80

       16

20
14
20

+1    16   +1

80

+1   16   +1

20
15
20

        18

80

       18

20
16
20

+1    18   +1

80

+1   18   +1

20
17
20

        20

80

       20

20
18
20

+1   ***   +1

80

+1   ***  +1

20

ŁUK PACHY wyrabiamy dodając +1 po jednym oczku do pleców  i przodów w każdym rzędzie, albo w co drugim rzędzie, zależy czy chcemy uzyskać większy czy mniejszy łuk pachy:

                           TU  /                         / TU        i        TU/                             /TU
RZ
½ PRZÓD  +1
M
RĘKAW
M
+1PLECY+1
M
RĘKAW
M
+1        ½ PRZÓD 
*
20         +1

*********

+1 80 +1

*********

+1      20
*


*********

+1 82 +1

*********


*
 +1                            

*********

+1 84 +1

*********

+1                           
*


*********

+1 86 +1

*********


*
 +1                          

*********

+1 88 +1

*********

+1                   

Zamykamy rękawy – przerabiamy połę przodu do markera, oczka rękawa nawlec przy pomocy igły na zapasową nitkę,( nitkę związać, wracamy do robienia rękawów na okrągło po skończeniu korpusu) następnie przerabiamy plecy  do markera, odkładamy oczka drugiego rękawa na zapasową nitkę,  kontynuujemy przerabianie drugiej poły swetra.  Rozdzielamy markerami przód i tył swetra ( czyli 2 markery umiejscawiamy pod pachami. )

DEKOLT  wyrabiamy  dodając w odpowiednim momencie odpowiednio symetrycznie oczka na końcu i początku robótki np.:  najpierw po jednym oczku, potem po 2 oczka, potem po 3 ( w zależności jaki kształt dekoltu chcemy uzyskać.

RAMIĘ PRZÓD      /M/    RĘKAW    /M/   PLECY  /M/     RĘKAW          /M/     RAMIĘ PRZÓD
          20 oczek                  8                       80                       8                         20 oczek
          20 oczek                 10                       80                       10                      20 oczek
     …………………………………………………………… itd
          20 oczek                 12                       80                      12                       20 oczek
                                                
                                          ……………………………………………… itd
+1    20 oczek                 40                     80                       40                   20 oczek +1 

Cyfry podałam przykładowo, starając się by jak najprościej opisać METODĘ. Mam nadzieję, że mi się to udało? Ilość  oczek, rzędów  należy wyliczyć indywidualnie – mierząc obwód ramienia, torsu i.t.d.
W razie pytań udzielę dalszych wyjaśnień.



Pozdrawiam dziergające

Anna Krukowska-Bolenz






 Ps: Serdecznie dziękuje Pani Annie za poświęcony czas i wiedzę, którymi się z nami podzieliła. Zapewniam, że warto zapoznać się z techniką Pani Anny, aby choć trochę dorównać robótkom :) Ja na pewno spróbuję i podzielę się z Wami rezultatami.
pozdrawiam Asia

6 komentarzy:

  1. Zapowiada się nieżle i na pewno też ją przetestuję ale dobpiero jak będzie "barbeczka' w kolorze
    fioletowym lub szarym.
    Pozdrawiam serdecznie mila

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaraz biorę się do roboty, opis jest dosyć jasny. Ciekawa jestem efektów swojej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Opis metody dziergania można pobrać na mojej stronie w zakładce: GALERIE/MOJA GALERIA/ dzieje się dzieje- zapraszam. Anna K-B
    http://madamefiufiu.jimdo.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Sweterek zapowiada się rewelacyjnie. Moje swetry już od roku robię tą metodą i polecam ją każdemu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Opis r zrobiłaś super ! Jeszcze tak nie próbowałam robić, ale trzeba się i z tym zmierzyć. Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie dziergałam tą metodą, ale myślę o tym. Dziękuję za opracowanie.

    OdpowiedzUsuń